Vi udfordrer og udvikler
Storspejderne tager på mange ture og er meget sammen med spejdere fra andre grupper.
Som storspejder er du selv med til at lave programmet, mærker og beviser er en del af det at være spejder og storspejderne er vilde med det, f.eks. har de valgt at tage mærkerne shelter, plasket, hangout og stargazer blandt mange flere.
Storspejdermøderne har ikke på forhånd et fastlagt program, da storspejderne selv sætter mål, planlægger og gennemfører deres spejdermøder. Storspejderne uddelegere altså selv opgaver på møderne og får selv idéer, planlægger og udfører idéerne og opleve konsekvensen af de valg, de tager.
På den måde er storspejderne selv med til bestemme, hvad de gerne vil opleve til spejder, så mødeplanlægningen rammer deres interesser.
Storspejderne bestemmer emner forløb og aktiviteter, og de evaluer og reflekter løbende efter aktiviteter og forløb.
Storspejderne planlægger med særlig vægt på de fire værdier i den blå regnbue.
Spejdermetoden
Spejdermetoden består af 7 lige vigtige elementer, som i samspil gør spejderarbejdet særligt. Metoden beskriver, hvordan vi arbejder, når vi skaber aktiviteter og oplevelser, for at hver storspejder bedst muligt udvikler sig i retning af Det Danske Spejderkorps’ formål.
1. Spejderlov og -løfte
Vi debattere spejderloven, når det passer ind og opstiller mål og evaluerer med særlig vægt på de fire værdier i den blå regnbue. Storspejderne undrer sig over og interesserer sig for de ting, de møder i livet - vi lader dem fortælle, argumentere og debattere værdier.
2. Patruljer
En patrulje i storspejdergrenen har en patruljeleder, og arbejder ofte selvstændigt i patruljen uden voksne ledere til stede. Storspejderne løser selv udfordringer og opgaver, med patruljelederen som ansvarlig for patruljen og dens arbejde.
3. Learning by doing
Storspejderne skal selv både planlægge og udføre aktiviteter. Learning by doing sker i den refleksion, der sker hos storspejderne, når de oplever udvikling. Spejderne træffer selv beslutninger i forbindelse mål og metoder. En storspejderpatrulje arbejder med "milepæle", "vejskilte", "regnbuen" og "bedstemors lov".
4. Samfundsengagement
Samfundsliv spænder vidt og foregår både i det danske samfund og ude i verden. Det kan være at lave naturaktiviteter for andre børn lokalt og arbejde med nærpolitiske spørgsmål. Samfundsliv er også at møde spejdere fra andre steder i Danmark og verden på store lejre.
5. Medbestemmelse
Storspejderne er med til at bestemme. Medbestemmelsen komme til udtryk gennem at vi selv lader dem sætte mål, planlægge samt gennemføre opgaver på spejdermøderne og selv få idéer, planlægge og udføre idéerne og opleve konsekvensen af de valg, de tager. Patruljearbejdet og rollerne træner spejderne i at påtage sig et ansvar for sig selv og overfor hinanden.
6. Friluftsliv
Det gode storspejderarbejde foregår udenfor, med tid og rum for naturoplevelser. Friluftsliv er den perfekte ramme for storspejderens eventyr.
Naturoplevelser, naturkendskab og at lære at værne om og være i naturen er rigtig gode udfordringer for spejderen. Friluftsliv er både vilde og udfordrende aktiviteter og nærværende og åndelige oplevelser i naturen.
7. Personlig udvikling
Vi skaber oplevelser gennem forløb, tilpassede udfordringer, alderssvarende fantasirammer, sjov og begejstring på ture, ugentlige møder og lejre. Personlig udvikling er, når der skabes ny læring, underholdning, plads til reflektion, fordybelse og forundring.