Vi udfordrer og udvikler
Som juniorspejder er man selv med til at bestemme, hvilke aktiviteter der skal foregå. Juniorspejderne træner bl.a. deres færdigheder og oplever, udfordres og begejstres gennem tilpassede aktiviteter, forløb og lejrture.
Juniornes spejdermøder har ikke på forhånd et fastlagt program, da juniorspejderne selv skal være med til at bestemme. Medbestemmelsen komme til udtryk ved at lade dem uddelegere opgaver på møderne og selv få idéer, planlægge og udføre idéerne og opleve konsekvensen af de valg, de tager.
På den måde er juniorspejderne selv med til bestemme, hvad de gerne vil opleve til spejder, så mødeplanlægningen rammer deres interesser.
Juniorspejderne er altså med til at bestemme emner forløb og aktiviteter. Vi evaluer og reflekter løbende efter aktiviteter og forløb.
Aktiviteterne skal opleves som en helhed - forløb og fantasirammer hjælper til dette.
Spejdermetoden
Spejdermetoden består af 7 lige vigtige elementer, som i samspil gør spejderarbejdet særligt. Metoden beskriver, hvordan vi arbejder, når vi skaber aktiviteter og oplevelser, for at hver juniorspejder bedst muligt udvikler sig i retning af Det Danske Spejderkorps’ formål.
1. Spejderlov og -løfte
Vi debattere spejderloven, når det passer ind og vi taler med juniorspejderne om, hvad kammeratskab betyder. Juniorspejderne undrer sig over og interesserer sig for de ting, de møder i livet - vi lader dem fortælle, argumentere og debattere værdier.
2. Patruljer
En patrulje i juniorgrenen har en patruljeleder og en patruljelederassistent og er en fast lille gruppe, der giver tryghed for den enkelte. Juniorspejderne løser næsten selvstændigt opgaverne med juniorlederen som vejleder og igangsætter, de samarbejder om at løse opgaver og giver hinanden lov til at bruge sine egne evner.
3. Learning by doing
Juniorspejderne skal opleve både at planlægge og udføre aktiviteter selv. Learning by doing sker i den refleksion, der sker hos juniorspejderne, når de oplever udvikling. Vi sætter juniorspejdernes viden og færdigheder i spil under aktiviteten og lad dem lære fra sig.
4. Samfundsengagement
Samfundsliv spænder vidt og foregår både i det danske samfund og ude i verden. Det kan være at lave naturaktiviteter for andre børn lokalt og invitere til fælles leg for byens børn. Samfundsliv er også at møde spejdere fra andre steder i Danmark og verden på store lejre.
5. Medbestemmelse
Juniorspejderne er med til at bestemme. Medbestemmelsen komme til udtryk gennem at vi lader dem uddelegere opgaver på møderne og selv få idéer, planlægger og udfører idéerne og oplever konsekvensen af de valg, de tager.
Patruljelederen leder patruljen vejledt af den voksne leder. Vejledningen kan ske løbende og på møder med patruljelederen og patruljelederassistenten.
6. Friluftsliv
Det gode juniorspejderarbejde foregår udenfor, hvor der er plads til at hoppe, løbe, forundres, betages, larme og klatre. Friluftsliv er den perfekte ramme for juniorspejderens eventyr.
Naturoplevelser, naturkendskab og at lære at værne om og være i naturen er rigtig gode udfordringer for spejderen. Friluftsliv er både vilde og udfordrende aktiviteter og nærværende og åndelige oplevelser i naturen.
7. Personlig udvikling
Vi skaber oplevelser gennem forløb, tilpassede udfordringer, alderssvarende fantasirammer, sjov og begejstring på ture, ugentlige møder og lejre. Personlig udvikling er, når der skabes ny læring, underholdning, plads til fordybelse og forundring.